Blogi

Blogi

Kuidas muuta töökeskkond ergonoomilisemaks?

Neljapäev, 13.05.2021

Üks tuntumaid töötervishoiu aspekte on ergonoomika, mis tegeleb inimeste vajadustest ja heaolust lähtudes töövahendite- ja tingimuste kohandamisega. Ergonoomilised lahendused on eelkõige mõeldud haiguste ja õnnetuste ennetamiseks. Kui iga päev ebamugavas asendis töötada, võib selle tagajärjeks olla kutsehaigus. Seetõttu on oluline ergonoomiliste töövõtete ja -vahendite abil muuta töötamine võimalikult sobivaks. Lisaks tervise hoidmisele aitavad ergonoomilised lahendused suurendada tõhusust ning tagavad töötajate töövõimelisuse. Millised aga on need ergonoomilised abivahendid, mida enda hoidmiseks kasutada saame?

Ergonoomiline tool

Kontoritööd tehes on ühed vajalikumad mööbliesemed töötool ja -laud. Need peavad olema töötajale sobivaks reguleeritud, muidu võib tööasend tekitada ebamugavust, rahulolematust ja lihasväsimust. Tavaliselt pööratakse toolile esmatähelepanu. Tooli puhul tuleb arvestada selle erinevate funktsioonidega – millisel määral saab seda vajadustega kohandada. Kõige olulisemad on istme kõrguse reguleerimisvõimalus ning seljatoe asendi ja kaldenurga muutmine. Ühtlasi võiks tooli puhul vaadata, kas sellel on nimmetugi ja kas käetoed, istme sügavus ning  süsteemi jäikus on reguleeritavad.

Ergonoomiline tool

Reguleeritav laud

Teine oluline mööbliese on töölaud.  Sarnaselt töötooliga on ka laua puhul üks olulisem aspekt selle õige kõrgus. Isegi paarisentimeetrine vale asend võib aastateks tervisemuresid tekitada. Isteasendis peaks küünarnukk asetuma klaviatuuriga ühele tasapinnale või veidi madalamale.  Seetõttu on hea, kui laual on kõrguse muutmise funktsioon. Teine aspekt, mida laua puhul jälgida, on lauaplaadi kaldenurga muutmise võimalus: see aitab kehahoiakule ja silmadele parimat asendit valida.

Reguleeritav laud

Jalatugi

Üks ergonoomiline abimees on ka jalatugi, mis annab istudes õige kehaasendi saavutamiseks vajaliku toetuspunkti. Jalatoe kasutamine aitab parandada vereringet, tagab õige rühi, vähendab survet jalgadele ja alaseljale, vähendab selja- ja kaelavalu ning väsimust. Jalatoe täieliku potentsiaali saavutamiseks on aga oluline selle seadistatavus: õige kõrguse ja kaldenurga kohandamine annab täpselt vajaliku toetuspunkti.

Jalatugi

Seljatugi

Kui uute ergonoomiliste lahenduste osas suuri muutusi pole võimalik teha, on võimalik panustada väiksematesse abivahenditesse. Näiteks saab soetada eraldi seljatoe, mis tagab selga toetava sirge kehahoiaku ja vähendab pingeid seljas, õlgades ja kaelas. Väikesemõõtmelised seljatoed on hõlpsasti kohandatavad pea kõikide töötoolidega ning neid on kerge kinnitada ja eemaldada. Selliseid seljatugesid saab kasutada ka autos.

Tasakaalulaud

Kontoritöö tegemine seistes on muutunud üha populaarsemaks. Sel puhul tuleb aga silmas pidada, et tegu oleks aktiivse seismisega, vastasel juhul vaid väsitame ennast. Aktiivne seismine tähendab, et keha on seistes kerges liikuvuses. Seda aitab saavutada tasakaalulaud, millel seistes teevad süvalihased märkamatult tööd. Tasakaalulaual teeme endalegi märkamatult kergelt trenni, eelkõige saavad koormuse jala- ja kerelihased. Ühtlasi arendame tasakaalu, motoorikat ning osavust. Samuti aitab tasakaalulaual seismine kiirendada ainevahetust ja parandab loomulikku kehahoidu.

 

→ Loe ka meie eelmist blogipostitust: Karakter vaid mõne särtsaka elemendi abil

Otsid toodet?

Otsid toodet?

Kiire viis otsida infot toote kohta, mille nime või tootekoodi sa tead.